Kişinin yasevimliığı maşer içre kıymeti olan , kabiliyet, iktisat ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok teşhismı gestaltlabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına elverişli ) değmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis nazaran;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde değmedarımaişettirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmedarımaişetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç esas öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler bâtınin aynıdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre nazaran değmedarımaişetebilir, lakin sürecin doğası değmedarımaişetmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birokkalı filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna dair farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün teşhismı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmedarımaişetikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime dair bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmedarımaişetikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, beniâdem bâtınin hayat boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği kabilinden istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin medarımaişetletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal yetişek, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda maruz yetişek formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. Doğrusu yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yetişmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise bizatihi vüruten ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele aldatmaındığında ise yetişek sisteminin üç esas ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Menşe; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; ekol içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, sınav neticeları kabilinden matlup davranış değmedarımaişetiklikleridir.